Strategische modellen voor de interne en externe analyse
Strategische modellen zijn hulpmiddelen voor bedrijven voor het bepalen van de strategie voor de lange termijn. Deze special richt zich op de meest voorkomende strategische modellen. Hoe worden deze modellen toegepast en welke inzichten geven deze modellen?
De strategie heeft betrekking op de manier waarop middelen worden ingezet om gestelde doelen te bereiken. Het stellen van de doelen is voor veel bedrijven een uitdaging. Om de juiste doelen te bepalen, is het van belang dat er een goed beeld wordt gevormd van zowel de interne- als externe kant. Strategische modellen bieden kaders waarbinnen deze analyses plaats kunnen vinden.
De interne analyse
De interne kant heeft betrekking op het bedrijf zelf (de micro omgeving). Er wordt gekeken naar de sterktes en zwaktes van het bedrijf. Op deze wijze wordt een beeld gevormd van de positie van het bedrijf ten opzichte van de concurrentie. Hulpmiddelen om deze analyse uit te voeren zijn de SWOT analyse (waarbij de sterktes en zwaktes van het bedrijf in kaart worden gebracht) en het 7S model van McKinsey (waarbij op basis van zeven factoren wordt bekeken hoe het bedrijf ervoor staat qua structuur, cultuur, stijl van leidinggeven, personeel etc.).
De externe analyse
De externe kant heeft betrekking op de markt, de consument en de bedrijfskolom (macro en meso omgeving). De ontwikkelingen op maatschappelijk niveau (demografische, economische, sociale, technologische, ecologische en politieke factoren) en op het niveau van de bedrijfskolom worden geanalyseerd. De ontwikkelingen op maatschappelijk niveau worden over het algemeen geanalyseerd met behulp van DESTEP analyse. Voor de beschrijving van de meso omgeving wordt vaak gebruik gemaakt van het Vijfkrachtenmodel van Porter. De attractiviteit van het land of gebied waar het bedrijf gevestigd kan bepaald worden middels de Diamant van Porter.